Blauwe Diesel

Dit moet je erover weten

Naast normale diesel kun je nu ook Blauwe Diesel aan de pomp bij Atalante Watersport verkrijgen. Deze brandstof heeft een aantal voordelen ten opzichte van andere soorten diesel. Om hier meer over te weten te komen laten we Jeroen van Apeldoorn, eigenaar van Atalante Watersport, aan het woord.

Wat is Blauwe Diesel?

‘Blauwe Diesel, ook wel Neste MY Renewable Diesel, is een genormaliseerde diesel die gemaakt is uit afvalproducten’, zegt Jeroen. ‘Dit moet je niet verwarren met biodiesel, waar vaak een biologische toevoeging in is gedaan. Blauwe Diesel bestaat bijvoorbeeld uit afgebroken plastic en frituurvet en dat wordt opnieuw opgebouwd. Daaruit is een nieuwe brandstof ontstaan, die circa een kwartje duurder is, maar die technisch beter is dan de conventionele diesel.’

Waarom is Blauwe Diesel technisch beter?

‘Technisch is deze diesel beter omdat je 90% minder CO2-uitstoot en 33 % minder fijnstof produceert, maar de verbranding en het vetgehalte blijven alsnog gelijk aan die van een normale diesel. Bijvoorbeeld GTL, gemaakt van gas, is vrij schraal. Sommige oudere motoren werken daar niet goed op. Het kan bijvoorbeeld dat door die schraalheid je rubbers uitdrogen waardoor je lekkage kunt krijgen. Bij Blauwe Diesel is dit niet het geval. Het rendement blijft ook hetzelfde.’

Kun je nog meer voordelen opnoemen van die Blauwe Diesel?

‘Het is mogelijk om die blauwe variant met normale diesel te vermengen. Dus als je tank nog half vol is, kun je de Blauwe Diesel gewoon erbij gooien. Dat is ook handig als je bijvoorbeeld bij een pomp aankomt die geen Blauwe Diesel aanbiedt. Sommige distribiteurs kiezen er ook voor om een gemengde vorm van deze duurzame diesel aan te bieden, maar bij mij kun je 100% Neste MY Renewable Diesel krijgen. Daar zitten helemaal geen biotoevoegingen in en daardoor is er geen kans op bacteriegroei. En als je morst is de brandstof volledig biologisch afbreekbaar. Wat ook handig is, is dat je in de winter geen omkijken naar deze brandstof hebt, want tot -22 °C gebeurt er niks mee. En door de mindere uitstoot van CO2 en stikstof kun je deze diesel ook zorgeloos binnen gebruiken om bijvoorbeeld mee te stoken.’