Havenmeester Mats: ‘Ik wil de perfecte gastheer zijn’

Gemeentehaven Hoorn

Mats Groen is havenmeester in de binnenhaven en buitenhaven van de gemeentehaven Hoorn. Sinds 2021 is hij toegetreden tot de havendienst en streeft hij ernaar om de perfecte gastheer te zijn. En die inspanning wordt door de gasten en vaste liggers erg gewaardeerd. 

De 25-jarige Mats heeft hiervoor op andere havens gewerkt. “In 2017 ben ik in Medemblik begonnen en tijdens de vier seizoenen daar heb ik het vak goed geleerd. Je zag mij voor namelijk op de Pekelharinghaven en de Oosterhaven. Later was dat op de Westerhaven, waarvoor ik veel heb betekend voor deze officieel fuseerde met Stadshavens Medemblik. Ik zat er in die tijd al langer over na te denken om voor mezelf te beginnen. Toen ik de kans kreeg om met mijn eigen bedrijf GreeNautic in de haven van Hoorn te werken, stopte ik met twijfelen. In de winter heb ik andere werkzaamheden uitgevoerd op verschillende jachtwerven en nu ben ik gelukkig weer terug.”

Elkaar bij naam noemen

Het grote verschil tussen het havenmeesterschap in Hoorn en andere havens is het contact met de gasten. “Elders zag je de passenten maar heel kort, alleen op het moment van betalen op kantoor. In Hoorn gaan we bij de mensen langszij met de havenboot om het liggeld te innen. Dat biedt ook meteen de mogelijkheid om een gezellig gesprek aan te knopen. Zo leren wij onze gasten beter kennen en begin je elkaar vaak zelfs bij voornaam te noemen.”

Hoorn kenmerkt zich door een rijke cultuur, lekkere restaurants, leuke winkels en gezellige cafeetjes. “De binnenhaven kent eigenlijk twee kanten. Aan de stadskant (oude Doelenkade) heb je wat meer reuring en aan de overkant, de groene parkkant (Baadland), inclusief een speeltuin, heb je meer rust. Ideaal voor als je een hond of kinderen aan boord hebt. Deze twee uiterste is voor een haven midden in de stad best een unicum.”

Perfecte gastheren

De sfeer in de haven is aangenaam. “Mijn collega’s en ik streven ernaar om de perfecte gastheren te zijn en dat wordt gewaardeerd. Gasten de wegwijzen of van tevoren een ligplaats reserveren. Juist die kleine dingen doen het hem. We proberen alles op en top te regelen en daarin het onderscheid te maken. Iedereen moet hier met een fijn gevoel wegvaren en later weer enthousiast naar ons terugkeren.”

Onvoorziene gebeurtenissen

“Zodra je hier ‘s morgens het kantoor hebt geopend, weet je nooit hoe je dag verder verloopt. Dat is afhankelijk van het weer, maar ook calamiteiten kunnen in ene de standaardwerkzaamheden stoppen. Ook dat soort voorvallen moeten we zo goed mogelijk begeleiden en oplossen. Dat onvoorspelbare vind ik een mooi aspect van dit werk. Niks valt te plannen, want er kan altijd iets tussenkomen waarbij we direct paraat moeten staan.”

Door de coronaperiode ziet Mats een hoop nieuwe gezichten op het water. “Van de dip in de watersporttak van voorgaande jaren is nu minder te merken. Een hoop boten die stillagen zijn de afgelopen tijd verkocht. Een goede trend, want iedereen zou moeten weten hoe leuk het is om op het water te zitten. En dan moeten ze natuurlijk vooral koers richting Hoorn zetten. Dit seizoen merken we ook dat de bruine vloot weer flink de vaart erin heeft en ons goed weet te vinden. Het is fantastisch om na een drukke dag de buitenhaven vol te zien liggen met de historische vloot en de gezelligheid aan boord van de schepen die daarbij komt kijken. Daar doen we het als havendienst voor.”

Lees hier meer over collega-havenmeester Henk